Köp- och leveransvillkor

God E-handel

Chokladogram ® garanterar god och trygg e-handel sedan 2004. Chokladogram ® är originalet bland chokladbud.

Leveransvillkor

Vi skickar beställningar med Postnord Varubrev 1:a-klass som är det bästa valet när snabbheten är det viktiga. Varubrev inom Sverige delas normalt ut till mottagarna redan nästa helgfria vardag efter inlämningsdagen.

Varubrev levereras direkt till mottagarens postlåda. Om försändelsen är för stor (skrymmande) för att rymmas i postlådan får mottagaren ett aviseringsmeddelande via sms/brev. Mottagaren hämtar då varan på närmaste utlämningsställe. Chokladogram kan inte påverka huruvida en försändelse blir skrymmande, aviseras eller utlämningsställe.

Normal leveranstid är 1-3 vardagar. Distala orter, helgdagar, högsäsong, avisering, skrymmande försändelser och leverans utrikes kan fördröja leveransen.

Chokladogram hanterar chokladogram varje helgfri vardag efter 15.00. Beställningar efter denna tid kan komma att hanteras nästkommande helgfria vardag.

Postnord Varubrev 1:a-klass levereras varje helgfri vardag. Ingen leverans sker på helger.

Chokladogram kan inte garantera en särskild leveransdag eller tid.
Vi skickar ert chokladogram så nära inpå önskad leveransdag som möjligt för optimal chans för leverans på rätt dag.

Chokladogramavgift tillkommer varje chokladbud, detta omfattar hantering, plock och pack, emballage, kort och frakt.

Nya regler för varubrev trädde i kraft den 2 maj 2018 med gränser för längd, bredd och höjd. Detta kan påverka vårt val av leveranssätt och vid behov förbehåller vi oss rätten att ändra från Varubrev till ett mer passande leveranssätt exempelvis Skicka Lätt, MyPack Collect eller A-brev, läs mer om denna förändring här.

Den nya postförordningen innebär att Regeringen ändrat kravet på Postnord från att leverera 85% av all post nästa vardag till att 95% av all post skall levereras inom 2 vardagar, läs mer här.

Varubrev 1:a klass skall enbart påverkas i liten utsträckning av detta, läs mer om detta här.

 

Läs mer: Varubrev 

 

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer.

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal gäller inte byte och ångerrätt på så kallade färskvaror som bl. a konfektyr. (Distans- och hemförsäljningslag (2005:59) 4 § Avtalsvillkor som avviker från lagen och 11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som gäller en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.

Om mottagaren inte hämtar ut sin försändelse eller om försändelsen kommer i retur av annan anledning såsom felaktig eller ofullständig adress så sker ingen återbetalning. Produkter i retur anses otjänliga och kasseras.

Postnords hantering, förvaring eller annan yttre påverkan (exempelvis väder) som inte chokladogram kan påverka hanteras från fall till fall.

Force majeur

I det fall Chokladogram skulle vara förhindrad att leverera på grund av arbetskonflikt eller andra omständigheter som parterna inte kan råda över så som brand, krig, mobilisering, valutarestriktioner, transporthinder, leverantörers leveransförseningar eller andra omständigheter vilka Chokladogram ej kan råda över, är Chokladogram fri från allt ansvar.

 

Betalningsalternativ

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid när du har möjlighet.

  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Du samlar alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
 

- Kortbetalning / Nets / Netaxept
Du betalar med ditt Visa eller Mastercard via Nets 100% säkert. All information är krypterad med SSL - 128 bit. Pengarna reserveras på Ditt konto och dras vanligen inom 24 timmar från Du lagt Din beställning. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden 3D-Secure.
 

- Förskottsbetalning
Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning)

 

- Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid när du har möjlighet.

     

    Minimiorder

    Minimiorder är 50 kr inklusive moms.

     

    Åldersgräns

    Du måste vara över 18 år för att handla hos chokladogram eller ha inhämtat målsmans tillåtelse.

     

    Integritetspolicy GDPR

    Vi behöver spara en del information för vår verksamhet, i våra affärssystem och i konversation med våra kunder.

    För att bli handla hos Chokladogram måste du lämna namn, adress, e-postadress, mobilnummer (företagskunder anger även organisationsnummer och fakturainformation). Chokladogram behandlar personuppgifter i enlighet GDPR. Syftet med att behandla personuppgifterna är en god medlems- och registervård. Samtliga eller utvalda delar av denna data sparas i våra affärssystem hos wikinggruppen (läs mer om deras arbete med GDPR här), hos Surftown (läs mer om deras arbete med GDPR här) och hos Spready (enbart e-postadress, ingen annan data). Chokladogram har ingen egen server eller dator med era uppgifter.

    Vi erbjuder en elektronisk kundtjänst vilket innebär att din e-postadress och vår kommunikation sparas i e-postservrar hos Surftown (se ovan).

    Uppgifter om er mottagare sparas i Postnords affärssystem för hantering av er försändelse, läs mer om Postnords arbete med GDPR här).

    Som kund godkänner du att Chokladogram lagrar och analyserar dina personuppgifter, dina köp och dina interaktioner med Chocolateboxdelivery Europe AB. Uppgifterna används för identifikation, administration och för kommunikation med dig som kund, som exempelvis kundanpassade erbjudanden. Uppgifterna används också för kundanalyser, marknadsföring, statistik och affärsutveckling.

    Vi har uppgifterna lagrade för att kunna slutföra det uppdrag du som kund ger oss. Den typ av uppgifter vi registrerar är de du själv matar in i våra formulär. Vi har uppgifterna så länge vi behöver det för att kunna slutföra det uppdrag du givit oss som kund. Du har rätt att få dina uppgifter raderade med hänsyn till pågående beställningar, betalningar och uppföljning. Du har rätt att klaga till tillsynsmyndighet. 

    Inga uppgifter delas eller säljs vidare till tredje part.

    Du har rätt att, utan kostnad en gång per kalenderår, begära att få information om dina personuppgifter som behandlas av Chocolateboxdelivery Europe AB samt när som helst begära rättning av felaktiga uppgifter.

    Personuppgiftsansvarig för företagets behandling av dina personuppgifter är Chocolateboxdelivery Europe AB, org. nr 556781-2135, Box 9041, 102 71 Stockholm. Du är välkommen att kontakta oss om du vill ha mer information om de personuppgifter vi har registrerat på dig och hur vi behandlar dina uppgifter. Kontakta oss på info@chokladogram.se

    Uppgifter som lämnas till chokladogram och Chocolateboxdelivery Europe AB vid beställningar över Internet lagras av oss för att vi ska kunna utföra den beställda tjänsten samt för interna rutiner. Vid beställningar lagras, förutom de uppgifter som ges av kunden, även elektroniska kännetecken. Samtlig information kan komma att lämnas ut till polis och åklagare om brottsmisstanke föreligger. Personuppgiftsansvarig är Chocolateboxdelivery Europe AB och vi lämnar aldrig ut eller säljer vidare adressuppgifter eller e-postadresser till tredje part.

     

    E-postadress

    Din e-postadress kan komma att användas för avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order. E-postadresser kommer även få tillgång till vårt nyhetsbrev med nyheter och erbjudanden. Chokladogram delar inte e-postadresser med tredje part.

     

    SMS-utskick

    Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order. Chokladogram delar inte mobiltelefonnummer med tredje part.

     

    Tvist

    Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

     

    Missbruk

    Missbruk av vår tjänst leder omedelbart till polisanmälan och att vi omedelbart kontaktar mottagaren.

     

    Anonymitet

    Om mottagaren hör av sig och vill veta vem som skickat ett chokladogram kommer vi delge den information vi har. Vår tjänst skall förknippas med glädje och inte obehag.

     

    Övrigt

    Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och villkor utan varsel. Vi förbehåller oss rätten att vid varje tillfälle avbryta en beställning, makulera order och kreditera köp om vi misstänker oegentligheter. Det viktigt att du tar del av våra aktuella villkor innan du gör en beställning. Det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som gäller. Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter och slutförsäljning. Vi förbehåller oss rätten att byta ut en produkt mot likvärdig utan att kontakta kunden.

    Produkter

    Handla

    Information