Frågor och svar, villkor och annat

God E-handel

Chokladogram® garanterar god och trygg e-handel sedan 2004. Chokladogram® är originalet bland chokladbud.

Beställning

Hur beställer du?

1, Välj den choklad eller den present du vill skicka. Välj kanske till något extra, en plusprodukt.

2, Berätta för oss vem som är mottagare, namn, adress, mobilnummer. Skriv en hälsning till mottagaren.

3, Berätta vem du är och välj ditt sätt att betala så ordnar vi på chokladogram resten. Du slutför din beställning genom att betala.

Leveransvillkor

Leverans

Ditt chokladogram och chokladbud från chokladogram.se kommer att levereras av postnord och som varubrev 1:a klass. De orter vi kan erbjuda på-dagen-leverans kommer vi eller en av oss utsedd samarbetspartner ombesörja leveransen.

Kostnad

Chokladogramavgift för leverans med varubrev 1:a klass kostar 79 kronor. För leverans utomlands med varubrev ekonomi kostar 149 kronor. De orter vi kan tillhandahålla personlig samma-dag-leverans kostar 125 kronor. Chokladogramavgift/Frakt omfattar hantering, plock och pack, emballagering och leveranskostnad. Det tillkommer alltid en chokladogramavgift per chokladbud.

Postorter, inrikes och utrikes

Postnord och varubrev hanterar vi och lämnar in posten företagscenter varje helgfri vardag efter 15.00. Därefter gäller postnords villkor avseende leveranstid och leveranssätt. Normalt (96%) levereras varubrev nästkommande helgfri vardag av brevbärare men kan ta 1-3 vardagar (4%). Normalt görs ett försök till leverans. Om leveransen misslyckas, om försändelsen är skrymmande eller av annat skäl lokalt bedöms som icke-levererbar kommer ert chokladogram hamna på mottagarens lokala utlämningsställe och aviseras. Har vi ett mobilnummer till mottagaren aviseras detta via sms annars via brev. Avisering, distala orter, postnords arbetsbelastning och helgdagar kan påverka leveranstiden. Leverans utrikes sker via postnords varubrev ekonomi och kan ta fler än 1-3 vardagar att nå fram. Stora variationer kan förekomma beroende på mottagarens land. Väl inlämnat kan inte chokladogram längre påverka leverans eller leveranssätt. Chokladogram kan inte heller påverka utlämningsställe.

Leveranstid

Vi garanterar inga leveranstider. Vi kallar det önskad leveransdag och gör allt vi kan för att ert chokladogram och chokladbud skall nå fram till mottagaren på rätt dag. Postnord och varubrev kommer normalt fram helgfri vardag efter inlämningsdag. Bryttiden för varubrev är 15.00 helgfria vardagar. Personliga på-dagen-leveranser sker vardagar mellan kl. 9-21 och lördagar kl. 10-21. Leveranser till företag ska levereras innan 17. Bryttiden får dessa leveranser är 13.00 samma dag (10.00 på lördagar). Vissa speciella söndagar då vi kan erbjuda leveranser (mors dag, fars dag, alla hjärtans dag) kan bryttiden variera, var uppmärksam under din beställning.

Leveransområden med egen personal

Beställer du ett chokladogram till en ort där vi kan erbjuda personlig leverans så kan du beställa ända fram till 13 mån-fre samt fram till 10 på lördagar för leverans samma dag. Denna tjänst kostar 125 kronor och om den är tillgänglig för just din beställning syns den under beställningen

Expresschoklad

På begränsade orter kan vi erbjuda expressleverans av chokladogram, då kan vi erbjuda leverans inom 3 timmar från din beställning eller leverera vid en exakt tidpunkt för att exempelvis överraska på ett möte eller på en middag. Denna tjänst kostar 249 kronor och om den är tillgänglig för just din beställning syns den under beställningen.

Leveranssäkerhet

Du som beställare har fullt ansvar för att mottagaruppgifterna är fullständiga och korrekta. Felaktig postnummer kan påverka leveransen avsevärt om försändelsen hamnar i fel område. Mobilnummer till mottagaren underlättar vid avisering. Vid personlig leverans kan leveransförseningar förekomma om mottagaren inte är hemma och möjligheten att hänga Ert chokladogram på dörren inte är applicerbart relaterat till väder och yttre omständigheter angående leveransadressen. Saknas viktiga detaljer kan vårt ombud komma att kontakta mottagaren innan för att säkerställa att leverans kan ske, de kan då komma överens om portkoder, annan leveransplats eller nytt leveransdatum. Det ingår i regel ett leveransförsök för varje enskilt chokladogram. Misslyckas detta kommer vi kontakta mottagaren och beställaren för att komma överens om en passande lösning. Vi förbehåller oss rätten att debitera ytterligare leveransavgift vid sådana tillfällen, leveransförseningar kompenseras inte om chokladogram agerat korrekt. Vid varubrev ansvarar chokladogram för att hantera och lämna in ert chokladogram enligt beställning och med de uppgifter du som kund tillhandahållit oss. Därefter är det postnord som ansvarar för leverans, de kontaktar inte mottagaren vid felaktig information. De aviserar generellt 3 ggr innan ett chokladogram kommer till oss i retur. Produkter som kommer i retur anses vara otjänliga och kasseras. Ingen återbetalning sker.

Leveranssätt

Varubrev 1:a klass levereras av brevbäraren tillsammans med annan post. Ert chokladogram komma att aviseras om försändelsen är skrymmande och inte går ner i mottagarens brevlåda och mottagaren får därmed hämta ut försändelsen i ett lokalt utlämningsställe.

Produktgaranti

Vi erbjuder ett standardsortiment till samtliga orter, på vissa orter kan vi erbjuda plusprodukter särskilt för detta leveransområde, det kan även vara så att just er produkt tillfälligt saknas på respektive ort och vi förbehåller oss rätten att då byta ut produkten till en likvärdig produkt.

Orderbekräftelse

Vi använder Klarna checkout, de kräver en epost-adress i samband med din beställning, till denna kan vi också skicka orderbekräftelse och kvitto på din beställning. Du kommer även få tillgång till vårt nyhetsbrev och få erbjudanden och nyheter till din e-post. Chokladogram ger aldrig ut en e-postadress till någon tredje part.

Reklamation

Vi arbetar med färskvaror och öppet köp eller andra lagar gällande distansköp och e-handel kan därför inte appliceras på vår tjänst i samma utsträckning. Produkter som kommer till oss i retur anses vara otjänliga och kasseras. Ingen återbetalning sker. Vi strävar efter att alla ska vara nöjda med vår tjänst och hänvisar samtliga reklamationer till vår kundtjänst för personlig hantering av varje enskilt ärende. Samtliga parter ska vara nöjda och det gäller beställare, mottagare och vi som tillhandahåller tjänsten.

Betalning och villkor

Åldersgräns

Är du under 18 år är det ditt ansvar att skaffa målsmans tillåtelse att bruka vår tjänst. Fakturering är inte möjligt för individer under 18 år.

Företagsbeställningar

Företag som önskar lägga beställningar hänvisas till vår företagsförsäljning b2b@chokladogram.se och/eller att ansöka om att få bli avtalskund. Som företagspartner kan ni lägga flera beställningar på samma gång och alla beställningar samlingsfaktureras separat. Vi kan även skräddarsy kort till er leverans, erbjuda bättre priser vid större volymer, samarbeta över hela året och ta ansvar för juklappar, påskgodis, gratulationer vid födelsedagar osv.

Klarna checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank.

PUL - Personuppgiftlagen

Vi sparar viss information som är relevant för vår orderhantering och fakturering. Vi använder denna information enbart för att kunna tillhandahålla den tjänst ni köpt. Vi säljer ingen information vidare till tredje part.

Ytterligare kreditprövning

Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ytterligare kreditprövningar och riskanalyser innan en beställning behandlas. Detta kan innebära att vi makulerar en order eller kräver förskottsbetalning, vi kommer omedelbart kontakta er vid sådant tillfälle för att lösa situationen på bästa sätt för er och vår trygghet.

Integritet och policy

Åldersgräns

Vi har en åldersgräns på 18 år för beställningar på vår webbplats.

Behandling av personuppgifter

Uppgifter som lämnas till chokladogram och Chocolateboxdelivery Europe AB vid beställningar över Internet lagras av oss för att vi ska kunna utföra den beställda tjänsten samt för interna rutiner. Vid beställningar lagras, förutom de uppgifter som ges av kunden, även elektroniska kännetecken. Samtlig information kan komma att lämnas ut till polis och åklagare om brottsmisstanke föreligger. Personuppgiftsansvarig är Chocolateboxdelivery Europe AB och vi lämnar aldrig ut eller säljer vidare adressuppgifter eller e-postadresser till tredje part.

Personnummer

De kunder som väljer att betala med faktura anger sitt personnummer. Detta då vi genomför en adressverifikation och en kreditprövning vid köptillfället. På beställningar där kunden väljer att betala med faktura sparas även personnumret. Chocolateboxdelivery Europe AB lämnar aldrig ut sådan information till annan part än Klarna, polis eller åklagare.

Personuppgiftslagen - PUL

Du har rätt att ta del av dina personuppgifter som finns registrerade hos oss. För att lämna ut uppgifter krävs enligt Personuppgiftslagen att du sänder in en undertecknad begäran till: Chocolateboxdelivery Europe AB Box 9041 10271 Stockholm. Om de registrerade uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna ska rättas eller raderas.

Kontokortsnummer

Chokladogram hanterar inte några konto- eller kreditkortsnummer.

Tillfälliga cookies

I en del funktioner på våra webbplatser använder vi något som kallas "sessions-cookies", tillfälliga cookies, för att kunna sända rätt webbsidor till rätt person och för att temporärt spara data rörande beställning, valt språk etc. Det betyder att vår server sänder en så kallad "sessions-cookie" med ett unikt id-nummer till din dator varje gång du besöker vår webbplats. En sessions-cookie (tillfällig cookie) sparas inte av Din dator utan upphör att existera i samband med att du stänger av din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att funktionaliteten på våra webbplatser skall fungera. Den ger oss ingen information om dig som användare och den kan inte heller förmedla några virus till din dator.

Missbruk och anonymitet

Vi polisanmäler oavkortat bedrägeri eller missbruk av vårt tjänst.
Om mottagaren önskar information om vem som skickat ett chokladogram delger vi den information vi har. Vår tjänst skall förknippas med glädje och inte obehag.

Medlemsskap

Medlemsskap

Medlemskap i vår kundklubb är gratis. De uppgifter som du registrerar för att bli medlem finns kvar så länge som du är aktiv, är kontot inaktivt en längre tid raderas uppgifterna. Som medlem förenklas din beställning i och med att dina uppgifter redan finns registrerade, du kan skapa egna kontakter, påminnelser och mycket annat praktiskt. Frekventa och lojala kunder uppskattas från vår sida med andra förmåner som styrs av antal beställningar och snittorder.

Nyhetsbrev

Information från Chocolateboxdelivery Europe AB skickas enbart till de medlemmar som interagerat med oss på något sätt. Du kan även vara mottagare av vårt nyhetsbrev utan att vara kund. Vi köper inga adresser. Samtliga adresser vi har kommer från vårt affärssystem eller i samband med tävlingar vi arrangerar bland annat i samarbete med bloggar. Vill Du inte längre få nyhetsbrev och information från kan du avboka detta via nyhetsbrevet eller genom att kontakta kundtjänst.

 

Kundtjänst

Öppettider

Vi strävar efter att besvara alla mail samma dag med undantag av helger. Vi valt att ha vår kundtjänst enbart via e-post, en kostnadseffektiv lösning som i slutänden gör det möjligt för oss att erbjuda dig bra priser hos oss. Ange gärna ditt ordernummer i ämnesraden för att påskynda ärendet. Självklart finns vi på sociala medier dit du kan vända dig med dina frågor. Ibland går det snabbare att få svar på exempelvis Facebook än via e-post. Tänkt på att skicka som PM och inte lägga ut detaljerad information om dig eller din mottagare på offentliga nätverk. Vi finns på Facebook www.facebook.com/chokladogram eller på Instagram @chokladogram.

Reservationer och force majours

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, ändrade förutsättningar och ändrade priser och förbehåller oss rätten att korrigera felaktigheter utan att informera våra kunder så länge det inte medför extra kostnader eller andra oegentligheter som är rent affärsmässigt osportsligt, i alla sådana fall kontaktar vi inblandade parter för att rättvis lösning. Chokladogram kan inte hållas ansvarig vid tidpunkter då de yttre parametrarna påverka vår situation och möjlighet att utföra de tjänster vi erbjuder.

Produkter

Handla

Information